onsdag 15. september 2010

livsendring..

DA var uken kommet godt igang, og nå føler jeg jeg er tilbake i (topp)form igjen. Etter å ha hatt en runde omgangssyken som satt i leeenge. Høsten er tid for masse verking, smerter og en liten "tur i kjelleren", men er spent nå!! Siden nov. i fjor har jeg kuttet ut mel, melk, lagt om kosten - OG tatt av 20-kilo!! (hurra!!!) Og det på husmor-måten som jeg liker å kalle det. Ved nettopp å gå en halv-til en times tur hurtig gange med noe up-tempo på øret etter å ha levert mammahjertet i barnehagen, og gjøre mine styrkeøvelser rundt blokkens hjørner el i stuen, el til og med på verandaen (naboene må jo ha litt underholdning de og...) Så dette har ikke tømt verken lommeboken el mye tid på å komme seg til og fra treningssenter, jeg har trent HVA jeg vil, NÅR jeg vil og hvor MYE jeg vil! Så det så:) Og ikke visste jeg at jeg hadde det i meg, å klare dette på egenhånd. Men nå har vi jo vært i den situasjonen at jeg har kunnet tenkt bare på meg litt, så ikke bare negativt å ha sambo i utlandstjeneste, jeg snudde det i allefall til noe positivt føler jeg nå i etterkant, og sterkere og tøffere har jeg blitt også, fordi jeg VET jeg kan klare meg alene! Grunnen til at høsten er tid for smerter og "kjellerturer" er fibromyalgien, noe jeg forøvrig ikke våkner opp og sier til meg selv "stakkars deg,DU har mye vondt du" for, men den er der jo uansett. Men med årene har jeg lært meg å takle det, men denne høsten er annerledes, jeg merker STOR forskjell nå som melken er ute av bildet!! Så det er et godt tips for andre i samme situasjon, kutt ut all melk og melkeprodukt! Melk er næring til verk i musklene sa fysioterapeuten min da jeg begynte hos ny fysio i januar! OG jammen hadde hun rett- hun har virkelig forandret hele livskvaliteten min den dama!! Og hun har fått meg til å tørre å prøve meg på aktiviteter uten å være redd for å gå med smerter i ukesvis etterpå, og jeg klarer masse mer enn jeg turte håpe på!!! Tenk alt jeg kunne gått glipp av! Så nå, med nåler i ørene, eurologi (?), og annen kost er jeg sterkere og sprekere enn på mange år!!! OG jeg er bare 27.. Så nå er jeg spent!! Nå får jeg sette igang igjen, for etter sommeren, og at sambo kom hjem, har det vært slinger i valsen, men nå er det viktigere enn noen gang å komme i gjenge igjen!! Så dette var sikkert litt syt, litt selvskryt -men mest av alt et SPARK BAK for å komme meg på hesten igjen!! (isen er forøvrig hjemmelaget smoothie, så har sommeren ikke vært uutholdelig uten is..og fin som mellommåltid med litt nøtter - hos meg gjelder det å se løsninger!!) Er du nysgjerrig på hva fibromyalgi er, kjenner du noen som kanskje har det og vil vite mer om hvordan personen egentlig har det?? Hos mammas hus er det et fint innlegg som beskriver det godt!! Link til henne får du her: http://www.mammas-hus.com/2010/09/oppturer-og-nedturer.html

2 kommentarer:

Anonym sa...

VIRKELI IMPONERANDES!!! stolte ta dej vennen..:D
ej ha vell ikkje kjent dej igjen i sommar ej då!! (trur ej møtte på ragnar springandes rondt vatne..?!)

du må legge ut før å etter bilde;)
olav trurkje d e sant..20KILO..e du helt GAL!!!
kjente Ragnar dej igjen?!hehe

utruli at d ikkje ska meir til..kjenne ej virkeli trenge å styrke litt opp kroppe min ej m..he "sonke" litt i hop her siste åre..men e so tongt å kome i gong...trenge ett spark bak føle ej..merka rygg å bekkene slite skikkeli..mn he bere mej sjøl å takke for at ej ikkje fortsatte treninga ette ej fikk julian..

men men...lykke til vidare vennen, gla i dej:)
stooooor klem
Rita

Kari Anne sa...

nååhh,takk:)
joda,hadde nok kjent meg igjen skal du se - snakker jo fortsatt like mye vettu... :p
(ja,han sa det han trudde han hadde passert deg;)

trur ikke jeg tørr før og etter bilde...skrekk og gru..haha..

nei,utrolig hvor fort "forfallet" kommer om man først lar det sige på...merket det godt selv!!
Men da er det bare å komme seg igang igjen,litt og litt!!
OG kiloene i minus var faktisk bare en bonus, det var bedre livskvalitet med sunnere kost og STERKERE kropp jeg var ute etter- for å være mer på topp for Martin:)

Her har du ett spark bak :
KOM IGJEN, RITA!!!
Jeg heier på deg ;p
haha:)

Gla i deg også snups!!!
Stoooooor klem tilbake!