onsdag 26. januar 2011

Tips til Marianne..

Tenkte det var like greit å vise deg her hvordan sashimi'en min blir til, så forrige gang tok jeg bilder steg for steg;) Så kan dere prøve å lage selv også en helg ;) Enkelt og godt! Jeg liker å bruke Salma-laks, den er veldig god, men det har også kommet en ny variant på markedet, mener å huske den het Finest (fra..Lerøy trur jeg) som er litt rimeligere men samme kvalitet. (De har den på Meny blant annet. Salma får jeg på Rema'n ved siden av,så derfor jeg liker å bruke den..)
Når du skjærer den opp så blir det fine skiver om du skjærer hele skiven i "ett drag", og prøver å la være å dra kniven frem og tilbake..
Til sausen trenger du: Sitron, fersk koriander, fersk chili, litt sukker og kikkoman. (Jeg har en oppskrift som er sånn: 0,5 dl kikkoman, en ts sukker, en halv chili ,saft av en halv sitron og en liten neve koriander. MEN sausen er god..så --> ) Jeg lager av en hel flaske kikkoman, saft av en hel sitron (Se an str på den om den er stor kan det bli litt mye og for surt) en hel chili (gjerne med frø om du liker det sterkt) 2-3 ts sukker, smak deg frem. Og en god neve koriander. Kan gjerne lages dagen før så smakene får satt seg litt:)
Greit å skvise sitronen i en te-sil så slipper du å pelle opp steinene...chilien er finhakket.
Dette er så godt!! Så det som blir til overs helle jeg bare over på kikkoman flasken og har på kylling el fisk i dagene som kommer. Man kan marinere med den og. Og til de som ikke liker rå fisk marinerer jeg bare fisken deres i noen ss med saus og steker lett i pannen. Tilbehøret kan være det samme.
Server gjerne med sushi-ris (funker med vanlig ris også,men er hakket bedre med sushiris), syltet ingefær (den fra blue dragon merket er god) og wasabi (om dere liker den japanske pepperroten, smak og behag). På fisken har jeg bare over litt agurk og vårløk før servering! Vel bekomme!! Mmmm:)

Ingen kommentarer: