fredag 19. august 2011

Hjemmelagede Vårruller!


Idag pisket regnet på rutene, men innendørs gikk reisen til varmere strøk, jeg har forsøkt meg på vårruller!
Etter levering i barnehagen var jeg innom Rosalinda's, hvor man finner masse spennende, og hvor de lager og selger gode vårruller. Så etter å ha kikket på nettet uten å finne DEN riktige oppskriften tenkte jeg jeg fikk høre hva de brukte der, og så improvisere litt etter hva jeg hadde lyst på å fylle de med..



Fra Rosalinda's fikk jeg med meg:
Glassnudler, "ark" til å rulle de i- spring roll pastry, kryddermix og østersaus. Pluss en smaksprøve for ideer!


Jeg valgte å bruke: Kål, gulrot, løk, chili, hvitløk og mais.


*Begynte med å legge glassnudlene i vann i 40 min.

*Så kuttet jeg løk i småbiter og kål så tynt som mulig, freste dette i litt smør.

*Tilsatte finreven gulrot,hakket mais og chili, og raspet hvitløk.

*Stekte kyllingkjøttdeig med salt og pepper, og blandet så litt kryddermix i både kjøtt og gr.blandingen.

*Blandet det hele + glassnudlene, og smaksatte med østersaus og salt,pepper og kr.mix til jeg syns det smakte godt! Og "sakset" det hele litt for å ikke ha laaange biter i rullene..

(Brukte ca 1/4 stort kålhode,to små gulrøtter,en hel liten løk, en neve mais, en hel chili og en hel kinesiskhvitløk. Kanskje 1/4 av krydderpakken, en stor pk kyllingkjøttdeig og 4-6 ss østersaus.. sånn ca.)


Avkjølte fyllet litt før jeg satte igang med rullingen.
Brukte eggehvite til "lim".


Ha lim på "konvolutt-åpningen / det ene hjørnet.


Legg på ønsket mengde fyll, brukte 2-3 gode ss.


Pakk hjørnet i bunnen godt rundt fyllet.


Trykk det jevnt, lett, utover og brett sidene inn mot midten.
Prøv å få vårrullene så jevnt store som mulig, det ser penest ut,
og er best når du skal fritere dem!


Press jevnt, og lett, mens du ruller hele veien igjen,
og se til at de er limt godt sammen. 


 (Ha på mer lim om nødvendig.)


Jeg hadde de på bakepapir med litt avstand så de ikke skulle klistre seg sammen,
du kan fryse de som de er her- fiks ferdig til fritering, el fritere og så fryse..


Varm opp ca. 1 liter olje (du må ha nok til at de dekkes og kan flyte litt i oljen.)
Brukte jerngryta da vi ikke har frityrkoker. (Heldigvis..ellers hadde vi rullet..haha)
Når oljen ble skikkelig god og varm gikk det kjapt, så følg med og ha lokket klart om oljen skulle ta fyr!!
(Brukte en "smaksfri" olje).


Med litt sweet chili saus til å dyppe i er de da klare for servering!!

Mmm, disse ble gode, så de skal jeg nok lage igjen, derfor måtte jeg ha fremgangsmåten her-
husker ikke så godt, og kanskje noen av dere også kunne tenke dere å prøve?

Bon Apetitt!!

Og god helg!

6 kommentarer:

Ingvild sa...

De var kjempegode :-D

Kari Anne sa...

Koselig å høre!! :)
Lukter fortsatt kinarestaurant her da,men det var det verdt ;)

Silje sa...

Kjempegodt med vårruller, et lager vi ofte her i huset. Hadde noen i kjøleskapet og etter jeg leste innlegget ditt måtte jeg gå å sette på steikovnen. Nam!!

Kari Anne sa...

Yum yum!!! hva har du i dine??

Nå har vi en ladning klart i kjøleskapet og en i frysen, men har så mange ingridienser igjen at kanskje jeg bare skal bruke de opp nå og lage et stooort lager for høsten ;)

Marianne sa...

Dette så jo helt fantastisk ut :) Jeg har skrevet ut oppskriften din og lagt den godt synlig på kjøkkenet (håper det er greit? :)
Gleder meg til å lage vårruller :)
Er så genialt med dine oppskrifter med masse bilder og tekst :) Supert :) Tusen takk :)
Ha en super uke til deg og gutta og lille prinsesse i magen :)
Stor klem

Kari Anne sa...

Det går helt greit vettu,vennen!
Du får si fra om du vil ha hjelp når du går igang:)

Super uke til deg og gutta også!! :) Klem :)