mandag 5. september 2011

Cookies med hvit sjokolade!


Når kvelden nærmet seg meldte søtsuget seg..

Og på harryhandel hadde jeg kjøpt inn litt ymse til bakeskuffen..lurt der og da, kanskje ikke så lurt sånn i etterkant..i allefall ikke om dette blir en vane..jaja, det får gå- nå kan jeg jo skylde på at jeg er gravid..

MEN, jeg lagde bare halve oppskriften i allefall, det får være bedre enn full pakke..vet jo at det blir spist..


DU TRENGER :


114 gr myk smør

200 gr sukker *

1 egg

1/2 ts vaniljeekstrakt

150 gr hvetemel

34 gr kakao

1/2 ts bakepulver

150 gr hvite sjokolade biter


(* Originalt skulle det være like mye hvitt og brunt sukker, men de ble seige og gode med bare hvitt også.)

1) Rør smør og sukker luftig, tilsett egget. Ha i essensen.

2) Bland alt det tørre og tilsett i smør/sukker blandingen.

3) Vend inn sjokoladen med en slikkepott.

4) Form golfballer på stekebrett og stek.

180 gr i 8-10 min..alt etter ovn og stekeforhold. (10-15 min er også mulig...)

Den fulle oppskriften skulle gi ca. 25 stk. Da la hun ni på brettet, jeg valgte å lage 10 store og steke 5 om gangen, de fikk da cafe size, og det holdt lenge med en, en liten stund i allefall ;) Så -fritt frem på size!

De er ferdige når de har fått en "tørr" skorpe på toppen, legg på rist til de har kjølnet og stivnet til.
Mine ble deilige og seige, håper dine blir det og!


Oppskriften er fritt omgjort av underskrevne, men basisen fant jeg hos:


Under navnet: white chocolate chip cookies.



(Bildet juger litt, de er bedre enn de ser ut! :)

Fin mandag!




2 kommentarer:

Pia sa...

114 gram smør - du verden! Jeg har faktisk bakt brownies i dag. Godt det også.

Kari Anne sa...

haha...sant så sant..og 34 gram kakao da gitt, håper brownies-oppskriften var like vill!!